Cookie-instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacybeleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Nieuws van de cliëntenraad: mei 2024

30 mei 2024

In het eerste kwartaal van 2024 lag de focus op versterking van de cliëntenraad met een vijfde lid, en op planvorming en verslaglegging. Onze oproep in de laatste nieuwsbrief leverde een aantal mooie reacties op. We zijn blij met Martin van den Berg als nieuwste lid van de cliëntenraad. Nu het jaarverslag over 2023 en het werkplan voor 2024-2026 zijn gepubliceerd op de website, kijken we in dit bericht graag vooruit.

Ogen en oren van de cliënten van Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra

De belangrijkste rol van de cliëntenraad is voortdurend, door de bril van cliënten, kijken naar de kwaliteit van de zorg en dienstverlening van Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra. Daarom gaan we binnenkort langs bij elk van zes locaties om met eigen ogen te zien hoe het daar is. Want als client zelf komt ieder lid van de cliëntenraad eigenlijk maar op één vaste locatie. Dankzij deze bezoeken weten we straks beter hoe elk van de locaties is ingericht en wat daar zoal speelt. Dit helpt ons als op enig moment een specifieke locatie ter sprake komt in bijvoorbeeld een van de overleggen met de directie.

Er is momenteel in de eerstelijnsgezondheidszorg ontzettend veel gaande; met tal van initiatieven binnen en buiten Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra. Toenemende vergrijzing, werkdruk, digitalisering en zelfzorg lopen hier als rode draad doorheen. Meedenken en meekijken vanuit ‘de’ client is de komende jaren belangrijker dan ooit. En dat is precies de rol die de cliëntenraad kan en zal vervullen. Want vaak maken kleine veranderingen in communicatie of proces een groot verschil.

Nieuwe samenstelling van de cliëntenraad

Bijna drie jaar lang heeft Hein Piet van der Spek in de rol van voorzitter de cliëntenraad vanaf de oprichting geleid naar waar we nu staan. Hij heeft het stokje overgedragen aan Nienke. We kijken met heel veel plezier terug op de samenwerking met Hein Piet, zijn taalkundige spitsvondigheden en zijn meesterlijke bewaking van het proces en de sfeer. Martin vult sinds kort de vrijgekomen plaats in. De poster met de cliëntenraad in de nieuwe samenstelling krijgt binnenkort weer z’n plek in de wachtruimtes van de gezondheidscentra.


Introductie van Martin van den Berg

"Mijn naam is Martin, 68 jaar en woonachtig in Leidsche Rijn Centrum, samen met mijn echtgenote Polly. Sinds kort ben ik gepensioneerd. In mijn werkzame leven heb ik diverse functies gehad bij diverse organisaties op het gebied van ICT-planning en -beleid. Heb daar boeken over geschreven en ben daar uiteindelijk ook op gepromoveerd. Mijn laatste functie was hogeschoolhoofddocent bij de Hogeschool Utrecht, waar ik onderzoek deed naar uitlegbare kunstmatige intelligentie en studenten begeleidde tijdens hun master. Nu ik met pensioen ben wil ik me graag nuttig maken voor de buurt waarin ik woon en ik kijk er dan ook naar uit om te participeren in de cliëntenraad van Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra."


Van boven naar beneden op de foto

  • Krijn van Stuijvenberg
  • Peter Meijer
  • Nienke Kapinga (voorzitter)
  • Jan Urlings
  • Martin van den Berg

Contact met de cliëntenraad

Voor de cliëntenraad is en blijft uw inbrengen van groot belang. Laat ons weten als u bepaalde ideeën of ervaringen heeft. We zijn eenvoudig te bereiken via e-mail: clientenraad@lrjg.nl.

Goed om te weten: de cliëntenraad behandelt geen individuele klachten over zorg. Daar heeft Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra een klachtenprocedure voor.