Veelgestelde vragen
In onderstaande categorieën vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Huisartsenzorg
Hoe kunt u een uitstrijkje laten maken voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker?
U kunt het uitstrijkje eenvoudig en snel zelf doen via een zelfafnameset. Deze set vraagt u als volgt aan:
- Log in op https://mijn.bevolkingsonderzoeknederland.nl/login met uw DigiD.
- U kunt ook contact opnemen met de informatielijn: 088-2669000.
Uiteraard kunt u voor het uitstrijkje ook een afspraak maken bij uw huisartsenpraktijk als u dit prettiger vindt.
Meer informatie: https://www.lrjg.nl/nieuws/uitstrijkjes-bevolkingsonderzoek-via-zelftest
Hoe kom ik aan een medische verklaring of doorverwijzing?
Check verwijsafspraken.nl waar u terecht kunt en of de huisarts betrokken moet worden.
Voor geneeskundige verklaringen geldt dat de behandelend arts deze niet mag afgeven over eigen patiënten. Hier is een onafhankelijke arts voor nodig. Meer informatie vindt u op: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/geneeskundige-verklaring.htm
Waarom stelt de doktersassistent verschillende vragen?
Onze doktersassistenten beoordelen alle zorgvragen die binnenkomen op basis van urgentie en prioriteit. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de arts. Zodat we patiënten die spoedeisende klachten hebben snel kunnen helpen. Dit heet triage. De doktersassistent is hier speciaal voor opgeleid.
Kan ik (achteraf) een verwijsbrief krijgen?
De huisarts geeft alleen een verwijzing als hij dit medisch noodzakelijk acht.
Wij verwijzen u nooit achteraf. Het gebeurt regelmatig dat patiënten voor niet-spoedeisende zaken zelf een afspraak met de specialist maken en achteraf om een verwijzing van de huisarts vragen. De huisarts is dan niet gemachtigd om alsnog een verwijzing te maken.
Bent u reeds onder behandeling bij de specialist, dan is een verwijsbrief niet nodig.
Waarom is het zo druk bij de huisarts?
Daar zijn meerdere redenen voor. Door het inhalen van zorg, een toenemende zorgvraag en een landelijk tekort aan zorgprofessionals, is de druk op de huisartsenzorg al langere tijd hoog. De zorg is bovendien een samenhangend geheel: wanneer mensen niet meer terecht kunnen bij andere zorgverleners, zoals ziekenhuizen, komen veel zorgvragen automatisch bij de huisarts terecht.
Meer informatie leest u op:
www.lrjg.nl/druk-op-de-zorg
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
U wijzigt uw gegevens via MijnGezondheid.net. Lukt dat niet? Neem dan telefonisch contact met ons op.
Hoe kan ik mij uitschrijven bij de huisarts?
Neem contact op met de praktijk om te laten weten dat u overstapt naar een andere huisarts.
U geeft daarbij het volgende aan:
• de reden waarom u wilt overstappen;
• per wanneer u wilt overstappen;
• de naam en het adres van uw nieuwe huisarts, zodat wij uw dossier naar uw nieuwe huisarts kunnen sturen.
Hoe kan ik mijn urine laten onderzoeken?
Als u uw urine wilt laten onderzoeken, bijvoorbeeld omdat u denkt dat u een blaasontsteking heeft, kunt u 's morgens voor 10:00 uur uw (ochtend)urine op de praktijk brengen. Tot die tijd dient u de urine in de koelkast te bewaren.
Hoe meld ik een overlijden?
Over het algemeen worden wij op de hoogte gebracht door de arts die het overlijden heeft vastgesteld ('geschouwd').
Twijfelt u of de huisarts van het overlijden op de hoogte is? In dat geval is het fijn als u contact met ons opneemt. Zo kunnen wij u waar nodig bijstaan.
Wij wensen u veel sterkte toe.
Krijg ik een herinnering van mijn afspraak?
Wanneer u een afspraak heeft gemaakt voor het spreekuur en tevens uw 06-nummer heeft achtergelaten, ontvangt u voorafgaand aan de afspraak een sms om u te herinneren aan de datum en tijd. Controleer daarom bij het maken van een afspraak of wij het juiste 06-nummer van u hebben.
Ontvangt u liever geen bericht? Meld u bij de assistent dan af voor deze service.
Kan ik mijn afspraak bij de huisarts annuleren of wijzigen?
U kunt uw afspraak bij de huisarts tot 24 uur voor de afspraak kosteloos afzeggen of wijzigen. Een afspraak bij de praktijkondersteuner (POH) dient u 48 uur van tevoren af te zeggen. Zo kunnen wij de plek weer gebruiken voor een andere patiënt die zorg nodig heeft.
Afzeggen of wijzigen kan 24 uur per dag. Bel hiervoor naar de praktijk: kies de juiste optie in het telefonische keuzemenu van uw praktijk en spreek vervolgens eenvoudig een bericht in. Ook kunt u uw afspraak wijzigen of annuleren via MijnGezondheid.net.
Zegt u de afspraak niet op tijd af? Dan zijn wij genoodzaakt de gereserveerde tijd in rekening te brengen. Dit kost € 15 voor een afspraak korter dan 20 minuten en € 30 voor een afspraak van 20 minuten en langer. De zorgverzekering vergoedt in dit geval de kosten niet.
Online zorg
Waarom krijgen kinderen boven de 16 jaar toegang tot online zorgdiensten?
Vanaf 16 jaar mogen jongeren zelf beslissingen nemen over hun medische behandeling. Zij hebben dezelfde patiëntenrechten als volwassenen. In zaken die te maken hebben met hun gezondheid, worden zij dus niet meer als minderjarig beschouwd, ook al zijn ze nog geen 18 jaar.
Een jongere van boven de 16 heeft recht op volledige informatie. De ouders krijgen die informatie niet meer, tenzij de jongere daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Een jongere boven de 16 heeft dan ook het recht om zijn medisch dossier in te zien; daarvoor is geen toestemming van zijn ouders nodig. Een jongere van boven de 16 geeft bovendien zelf toestemming voor een behandeling. Toestemming van de ouders is niet meer nodig.
Hoe bestel ik herhaalmedicijnen?
• Gebruikt u de FLeiR-apotheek? Vraag uw herhaalmedicijnen aan via de website fleir.nl. Lukt dit niet? Dan kunt u bellen of naar de apotheek gaan.
• Heeft u een andere apotheek? Bestel uw herhaalmedicijnen dan in ons patiëntenportaal via de website MijnGezondheid.net, of de app ‘Medgemak’ op uw telefoon.
• Heeft uw specialist uw medicijnen voorgeschreven? Dan regelt het ziekenhuis uw herhaalrecepten.
Ik heb een vraag over Medgemak en/of MijnGezondheid.net. Waar kan ik terecht?
Heeft u vragen over MijnGezondheid.net of de app MedGemak? Op https://home.mijngezondheid.net/ondersteuning/ vindt u veelgestelde vragen en instructievideo’s.
Waarvoor kan ik een e-consult aanvragen?
Via ons patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u een e-consult indienen. Een e-consult is bedoeld voor korte vragen waarop u niet direct antwoord nodig heeft. Wij streven ernaar binnen drie werkdagen te reageren, tenzij u met de doktersassistent iets anders heeft afgesproken. Bijvoorbeeld na telefonisch contact over het insturen van een foto.
✅ Geschikt voor een e-consult:
- één duidelijke, korte vraag zonder spoed, waar uw zorgverlener in één bericht antwoord op kan geven (een e-consult is geen chat);
- medisch advies bij kleine kwalen of klachten;
- een vraag over medicijnen (niet voor herhaalrecepten);
- informatie over een reeds besproken verwijzing;
- een vraag over de uitslag van een onderzoek;
- een korte vervolgvraag op een eerder consult of wanneer de arts u heeft gevraagd om te laten weten hoe het gaat;
- foto's van plekjes op de huid of huidklachten met een duidelijke omschrijving:
* Zorg dat de foto goed belicht is (dus met genoeg licht).
* Zorg dat de huid scherp op de foto staat – dus niet de achtergrond.
* Schrijf in uw bericht hoelang u de huidklacht al heeft, of het beter of slechter wordt, en wat u zelf al heeft geprobeerd.
* Let op: Stuur geen foto's om een moedervlek te beoordelen. Hiervoor moet u altijd een afspraak maken.
❌ Niet geschikt voor een e-consult:
- spoedklachten of vragen waarop u snel antwoord wilt;
- meerdere vragen tegelijk in één bericht;
- complexe vragen waarop wij u niet kort en bondig antwoord kunnen geven (een e-consult is geen chat);
- klachten waarbij lichamelijk onderzoek nodig is (bijvoorbeeld rugpijn, nekklachten, knieklachten);
- psychische/emotionele klachten;
- moedervlekken;
- afspraken maken;
- herhaalrecepten aanvragen;
- bedankberichtjes (zoals “dank u wel”): we willen het kanaal graag beschikbaar houden voor medische vragen.
Let op: U kunt alleen e-consulten indienen voor uzelf, niet voor gezinsleden via uw eigen account.
Heeft u meerdere vragen tegelijk, of is het te complex om uit te leggen in één bericht? Of twijfelt u of een e-consult geschikt is? Belt u dan de praktijk. Zo zorgen we samen voor passende zorg, via het juiste kanaal.
Dank voor uw begrip en medewerking!
Hoe meld ik mij aan bij MijnGezondheid.net?
• Ga naar www.mijngezondheid.net.
• Login met uw DigiD met sms, of met de DigiD-app.
• Accepteer de voorwaarden en privacyverklaring.
• Stel in voor welke gevallen u een e-mail wilt ontvangen.
Advies: Zet alle opties aan om berichten te kunnen ontvangen.
• Uw aanmelding is afgerond. U kunt gebruikmaken van MijnGezondheid.net.
Belangrijk: U kunt pas gebruikmaken van MijnGezondheid.net wanneer uw inschrijving volledig is. Hiervoor is het belangrijk dat u een geldig legitimatiebewijs op de praktijk heeft laten zien.
Voor wie is MijnGezondheid.net bedoeld?
Patiënten van 16 jaar en ouder die volledig ingeschreven staan bij onze huisartsenpraktijk.
Uw inschrijving is volledig wanneer:
• u een geldig legitimatiebewijs heeft getoond aan de balie;
• wij het medisch dossier van uw vorige huisarts hebben ontvangen.
Wat heb ik nodig voor het inloggen op MijnGezondheid.net?
Om in te loggen op MijnGezondheid.net heeft u een DigiD met sms-functie en een mobiele telefoon nodig. Informatie over DigiD en het aanvragen ervan vindt u op www.digid.nl.
Belangrijk: U kunt pas gebruikmaken van MijnGezondheid.net wanneer uw inschrijving volledig is. Hiervoor dient u ook een geldig legitimatiebewijs te tonen op de praktijk.
Fysiotherapie
Waarom moet ik betalen voor fysiotherapie in geval van een chronische indicatie?
In geval van chronische klachten worden de kosten vanaf de 21e behandeling vergoed uit de basisverzekering. Voor de eerste 20 behandelingen geldt het eigen risico.
Kan ik mijn afspraak bij de fysiotherapeut verzetten of annuleren?
U kunt uw afspraak tot uiterlijk 24 uur van tevoren kosteloos annuleren via 030-6690827 of fysio@lrjg.nl. Buiten kantooruren kunt u de voicemail inspreken of mailen. Vermeld hierbij uw naam en geboortedatum.
Zegt u niet op tijd af? Dan zijn wij genoodzaakt de GEHELE afspraak in rekening te brengen. De zorgverzekering vergoedt geen behandelingen die u niet nakomt. De tarieven vindt u op https://www.lrjg.nl/fysiotherapie/tarieven.
Let op:
- Wij proberen u per e-mail zo goed mogelijk te helpen herinneren aan uw afspraak. U bent echter zelf verantwoordelijk voor het noteren en onthouden van uw afspraak. Ook als u onze herinnering niet heeft ontvangen.
- Voor uw eerste afspraak reserveren wij altijd een dubbel blok. De verzekering ziet dit als 2 behandelingen.
Ik heb een aanmaning ontvangen voor mijn factuur voor fysiotherapie. Wat nu?
Wij verzoeken u deze zo spoedig mogelijk te betalen. Lukt dit u niet binnen de gestelde termijn? Neem dan contact op via fysio@lrjg.nl of 030-6690827.
Kan ik een betalingsregeling voor fysiotherapie treffen?
Ja, dat is mogelijk. Neem hiervoor contact met ons op via fysio@lrjg.nl of 030-6690827.
Mijn factuur voor fysiotherapie klopt niet. Wat nu?
Stuur een mail naar fysio@lrjg.nl of bel naar 030-6690827. Wij helpen u graag.
Ik ben mijn factuur voor fysiotherapie kwijt. Wat nu?
Stuur een mail naar fysio@lrjg.nl en vraag om een nieuwe factuur.
Wat is de betalingstermijn van mijn factuur voor fysiotherapie?
Wij verzoeken u de factuur binnen 14 dagen te voldoen.
Wanneer ontvang ik de factuur voor fysiotherapie?
U ontvangt de factuur binnen uiterlijk twee maanden.
Ik heb een factuur voor fysiotherapie ontvangen terwijl ik verzekerd ben. Hoe kan dat?
Neem contact op met uw zorgverzekeraar. De verzekeraar kan inzien hoeveel behandelingen u al gedeclareerd heeft en hoeveel u er vergoed krijgt. Wanneer het aantal behandelingen dat u vergoed krijgt op is, komen de kosten voor de daaropvolgende behandelingen voor eigen rekening.
Wat kost een behandeling bij de fysiotherapeut als ik niet verzekerd ben?
Bekijk onze tarievenlijst: https://www.lrjg.nl/assets/uploads/Tarieven-fysiotherapie-2024.pdf
Wordt mijn fysiobehandeling vergoed door mijn verzekeraar?
Indien u (aanvullend) verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de kosten vergoed door de zorgverzekering. Bent u onvoldoende of niet verzekerd? Dan dient u de kosten zelf te betalen. De tarieven vindt u hier: https://www.lrjg.nl/assets/uploads/Tarieven-fysiotherapie-2024.pdf
Heb ik voor fysiotherapie een verwijsbrief nodig?
Nee. U kunt direct een afspraak bij ons maken. In enkele gevallen is een verwijsbrief nodig voor de verzekering, maar dan zal de fysiotherapeut u daarop wijzen.
Informatie over uw factuur van de huisarts
Als u een basiszorgverzekering in Nederland heeft, ontvangt u in principe geen facturen voor de huisartsenzorg. Wij declareren de zorg van de huisartsenpraktijk (inclusief inschrijftarieven en diverse specialisatiemodules elk kwartaal) rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. In sommige gevallen ontvangt u wel een factuur van ons. Bijvoorbeeld wanneer u geen Nederlandse zorgverzekering heeft of uw afspraak niet tijdig heeft afgezegd. In onze veelgestelde vragen leest u daar meer over.