Cookie-instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacybeleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Op dit moment zijn onze huisartsenpraktijken gesloten. U kunt niet-spoedeisende zorgvragen online regelen via MijnGezondheid.net.
Wat te doen bij spoed

Veelgestelde vragen

In onderstaande categorieën vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Contact

Huisartsenzorg

Hoe kom ik aan een medische verklaring of doorverwijzing?

Check verwijsafspraken.nl waar u terecht kunt en of de huisarts betrokken moet worden.

Voor geneeskundige verklaringen geldt dat de behandelend arts deze niet mag afgeven over eigen patiënten. Hier is een onafhankelijke arts voor nodig. Meer informatie vindt u op: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/geneeskundige-verklaring.htm

Waarom stelt de doktersassistent verschillende vragen?

Onze doktersassistenten beoordelen alle zorgvragen die binnenkomen op basis van urgentie en prioriteit. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de arts. Zodat we patiënten die spoedeisende klachten hebben snel kunnen helpen. Dit heet triage. De doktersassistent is hier speciaal voor opgeleid.

Kan ik (achteraf) een verwijsbrief krijgen?

De huisarts geeft alleen een verwijzing als hij dit medisch noodzakelijk acht.

Wij verwijzen u nooit achteraf. Het gebeurt regelmatig dat patiënten voor niet-spoedeisende zaken zelf een afspraak met de specialist maken en achteraf om een verwijzing van de huisarts vragen. De huisarts is dan niet gemachtigd om alsnog een verwijzing te maken.

Bent u reeds onder behandeling bij de specialist, dan is een verwijsbrief niet nodig.

Waarom is het zo druk bij de huisarts?

Daar zijn meerdere redenen voor. Door het inhalen van zorg, een toenemende zorgvraag en een landelijk tekort aan zorgprofessionals, is de druk op de huisartsenzorg al langere tijd hoog. Door de huidige coronasituatie neemt dit alleen maar toe. De zorg is immers een samenhangend geheel: wanneer mensen niet meer terecht kunnen bij andere zorgverleners, zoals ziekenhuizen, komen veel zorgvragen automatisch bij de huisarts terecht. Ook gebeurt het regelmatig dat medewerkers niet kunnen werken. Bijvoorbeeld omdat ze ziek zijn of thuis in quarantaine moeten.

Meer informatie leest u op:
www.lrjg.nl/druk-op-de-zorg

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

U wijzigt uw gegevens via MijnGezondheid.net. Lukt dat niet? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Hoe kan ik mij uitschrijven bij de huisarts?

U schrijft zich in bij uw nieuwe huisarts. De nieuwe huisarts benadert ons voor het opvragen van uw medisch dossier. Wij zullen uw dossier dan zo snel mogelijk aan uw nieuwe huisarts overdragen. Verder hoeft u niets te doen.

Hoe kan ik mijn urine laten onderzoeken?

Als u uw urine wilt laten onderzoeken, bijvoorbeeld omdat u een branderig gevoel heeft bij het plassen, dan kunt u 's morgens voor 10:00 uur uw (ochtend)urine bij de doktersassistent brengen. Tot die tijd dient u de urine in de koelkast te bewaren.

Hoe meld ik een overlijden?

Wanneer uw naaste thuis is overleden, dient u de huisarts van de overledene (buiten openingstijden de huisartsenpost) direct te waarschuwen.

Is uw naaste in een instelling of in het ziekenhuis overleden en is de huisarts nog niet van het overlijden op de hoogte? In dat geval is het fijn als u de doktersassistent belt om het overlijden te melden. Verder hoeft u niets te doen.

Wij wensen u veel sterkte toe.

Krijg ik een herinnering van mijn afspraak?

Wanneer u een afspraak heeft gemaakt voor het spreekuur en tevens uw 06-nummer heeft achtergelaten, ontvangt u voorafgaand aan de afspraak een sms om u te herinneren aan de datum en tijd. Controleer daarom bij het maken van een afspraak of wij het juiste 06-nummer van u hebben.

Ontvangt u liever geen bericht? Meld u bij de assistent dan af voor deze service.

Kan mijn afspraak langer duren dan 10 minuten?

Een afspraak op het spreekuur duurt in principe 10 minuten. Denkt u langer tijd nodig te hebben of heeft u meerdere dingen om te bespreken? Neem dan telefonisch contact met uw praktijk op en vraag de assistent om een dubbel consult.

Kan ik mijn afspraak annuleren of wijzigen?

U kunt uw afspraak tot 24 uur voor de afspraak kosteloos telefonisch afzeggen of wijzigen. Kies hiervoor de juiste optie in het telefonische keuzemenu van uw praktijk en spreek vervolgens eenvoudig een bericht in. Een afspraak bij de praktijkondersteuner (POH) dient u 48 uur van tevoren af te zeggen. Zo kunnen wij de plek weer gebruiken voor een andere patiënt die zorg nodig heeft.

Doet u dit niet op tijd? Dan zijn wij genoodzaakt de gereserveerde tijd in rekening te brengen. Dit kost € 15 voor een afspraak van 10 minuten en € 30 voor een afspraak van 20 minuten. De zorgverzekering vergoedt in dit geval de kosten niet.

Online zorg

Waarom krijgen kinderen boven de 16 jaar toegang tot online zorgdiensten?

Vanaf 16 jaar mogen jongeren zelf beslissingen nemen over hun medische behandeling. Zij hebben dezelfde patiëntenrechten als volwassenen. In zaken die te maken hebben met hun gezondheid, worden zij dus niet meer als minderjarig beschouwd, ook al zijn ze nog geen 18 jaar.

Een jongere van boven de 16 heeft recht op volledige informatie. De ouders krijgen die informatie niet meer, tenzij de jongere daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Een jongere boven de 16 heeft dan ook het recht om zijn medisch dossier in te zien; daarvoor is geen toestemming van zijn ouders nodig. Een jongere van boven de 16 geeft bovendien zelf toestemming voor een behandeling. Toestemming van de ouders is niet meer nodig.

Hoe vraag ik herhaalmedicatie aan?

Ook uw herhaalmedicatie kunt u gemakkelijk online aanvragen. Op het moment dat het u uitkomt. Bent u ingeschreven bij de FLeiR-apotheek? Dan gaat dit via www.fleir.nl. Wanneer u een andere apotheek heeft, kan dit via www.mijngezondheid.net.

Ik heb een vraag over Medgemak en/of MijnGezondheid.net. Waar kan ik terecht?

Heeft u vragen over MijnGezondheid.net of de app MedGemak? Op https://home.mijngezondheid.net/ondersteuning/ vindt u veelgestelde vragen en instructievideo’s.

Waarvoor kan ik een e-consult aanvragen?

Geschikte onderwerpen/vragen voor een e-consult zijn dingen waarvoor u niet dezelfde dag een antwoord nodig heeft. Een e-consult wordt in principe binnen 48 uur beantwoord (behalve wanneer u dit anders met de doktersassistent heeft afgesproken, bijvoorbeeld bij het sturen van foto’s naar aanleiding van een telefoongesprek).

Een e-consult is bijvoorbeeld geschikt voor onderstaande vragen:
- vragen over leefstijl;
- vragen over medicijnen;
- vragen over onderzoek en uitslagen van onderzoek;
- vragen over klachten waarvoor u eerder op het spreekuur bent geweest;
- controle en vragen over chronische ziekten, zoals hoge bloeddruk, astma of suikerziekte;
- huidaandoeningen waarvoor u een foto kunt meesturen (moedervlekken uitgezonderd: hiervoor moet u altijd op het spreekuur komen).

Maak geen gebruik van een e-consult bij:
- spoedeisende vragen;
- vragen over een nieuwe klacht;
- vragen waarvoor (mogelijk) lichamelijk onderzoek nodig is;
- emotionele / psychische problemen.

Hoe meld ik mij aan bij MijnGezondheid.net?

Op https://home.mijngezondheid.net/aanmelden/ vindt u informatie over hoe u zich aanmeldt voor MijnGezondheid.net.

Voor wie is MijnGezondheid.net bedoeld?

Patiënten van 16 jaar en ouder die volledig ingeschreven staan bij onze huisartsenpraktijk.

Uw inschrijving is volledig wanneer:
• wij van u een ingevulde medische vragenlijst hebben ontvangen.
• u een geldig legitimatiebewijs heeft getoond aan de balie;
• wij het medisch dossier van uw vorige huisarts hebben ontvangen.

Wat heb ik nodig voor het inloggen op MijnGezondheid.net?

Om in te loggen op MijnGezondheid.net heeft u een DigiD met sms-functie en een mobiele telefoon nodig. Informatie over DigiD en het aanvragen ervan vindt u op www.digid.nl.

Informatie over uw factuur van de huisarts

Als u een basiszorgverzekering in Nederland heeft, ontvangt u in principe geen facturen voor de huisartsenzorg. Wij declareren de zorg van de huisartsenpraktijk rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. In sommige gevallen ontvangt u wel een factuur van ons. Bijvoorbeeld wanneer u geen Nederlandse zorgverzekering heeft of uw afspraak niet tijdig heeft afgezegd. In onze veelgestelde vragen leest u daar meer over.