Regel uw zorg online
Bij Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra regelt u diverse gezondheidszaken direct zelf in een veilige online-omgeving. 24 uur per dag. Bijvoorbeeld het stellen van een korte vraag aan uw zorgverlener, het inzien van uitslagen of het inplannen van een afspraak. Op een moment dat het u uitkomt.
Regel uw gezondheidszaken via MijnGezondheid.net
Veel regelt u zelf via MijnGezondheid.net (voorheen ook wel 'Julius Online' genoemd). MijnGezondheid.net is een online-omgeving waarmee iedereen van 16 jaar en ouder eenvoudig en snel gezondheidszaken bij de huisarts kan regelen. Hiervoor logt u in met uw DigiD op de website MijnGezondheid.net:
- Ga naar de website van Mijngezondheid.net en klik rechtsboven in beeld op ‘Inloggen‘.
- Klik op ‘Inloggen met DigiD‘. Dit is een roze knop met een hangslot erin.
- Log vervolgens in met uw DigiD.
Belangrijk: U kunt pas gebruikmaken van MijnGezondheid.net wanneer uw inschrijving volledig is. Hiervoor dient u de medische vragenlijst ingeleverd te hebben en een geldig legitimatiebewijs te tonen aan de balie.
Herhaalmedicijnen aanvragen
Ook uw herhaalmedicatie kunt u gemakkelijk online aanvragen. Op het moment dat het u uitkomt. Bent u ingeschreven bij de FLeiR-apotheek? Dan gaat dit via www.fleir.nl. Wanneer u een andere apotheek heeft, doet u dit via MijnGezondheid.net.
Download de app MedGemak
Van het patiëntenportaal MijnGezondheid.net is ook een app voor op uw telefoon beschikbaar: MedGemak.
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik uitslagen inzien in het patiëntenportaal?
- Log met uw DigiD in op MijnGezondheid.net.
- Op het beginscherm staan meerdere tegels. Klik op ‘Mijn dossier’.
- Vervolgens kunt u op ‘Uitslagen van uw huisarts’ klikken om de uitslagen te bekijken.
Let op: Pas nadat u uw gegevens heeft gedeeld kunt u uw medisch dossier inzien MijnGezondheid.net.
Hoe log ik in op MijnGezondheid.net?
- Ga naar de website van Mijngezondheid.net en klik rechtsboven in beeld op ‘Inloggen‘.
- Klik op ‘Inloggen met DigiD‘. Dit is een roze knop met een hangslot erin.
- Log vervolgens in met uw DigiD.
Hoe kan ik mijn dossier in MijnGezondheid.net openstellen?
- Log in op MijnGezondheid.net.
- Klik rechts bovenin op de drie streepjes.
- Klik op ‘Mijn instellingen aanpassen’.
- Klik op ‘Instellingen voor het delen van gegevens’.
- Klik op ‘Gegevens delen bij uw zorgverlener’.
Is er iets wat ik moet doen voordat ik MijnGezondheid.net voor het eerst ga gebruiken?
Ja. U kunt pas gebruikmaken van MijnGezondheid.net als uw identiteit op de praktijk is gecheckt. Anders staat uw dossier nog niet voor u open. Heeft u uw ID nog niet laten zien? Dan vragen we u deze mee te nemen naar de praktijk en bij de balie te tonen.
Hoe kan ik een melding ontvangen als de praktijk mij een bericht stuurt via het patiëntenportaal?
Om e-mailnotificaties en/of pushberichten aan- of uit te zetten in MijnGezondheid.net doet u het volgende:
- Log in op MijnGezondheid.net.
- Klik op de tegel “Instellingen”. Of ga naar het menu en kies voor “Mijn instellingen aanpassen”.
- Klik op de tegel “E-mail instellingen”, wanneer u uw e-mailnotificaties wilt wijzigen.
- Klik op de tegel “Pushberichten instellingen”, wanneer u uw pushnotificaties van de MedGemak app wilt wijzigen.
- Klik op de tegel “Instellingen”.
Meer informatie vindt u op: https://home.mijngezondheid.net/nl/ondersteuning.
Wat moet ik doen om mijn medische gegevens of uitslagen in te zien?
Pas nadat u uw gegevens heeft gedeeld kunt u uw medisch dossier inzien in MijnGezondheid.net. Dit doet u als volgt:
- Klik rechts bovenin op de drie streepjes.
- Klik op ‘Mijn instellingen aanpassen’.
- Klik op ‘Instellingen voor het delen van gegevens’.
- Klik op ‘Gegevens delen bij uw zorgverlener’.
Meer informatie vindt u op: https://home.mijngezondheid.net/nl/ondersteuning.
Hoe maak ik een afspraak?
• Kijk eerst op de website Thuisarts.nl voor informatie.
• U kunt altijd een afspraak maken via ons online portaal MijnGezondheid.net. Dit kan 24 uur per dag. U gebruikt ons patiëntenportaal door naar de website mijngezondheid.net te gaan. Of door de app Medgemak op uw telefoon te downloaden.
• Komt u er online niet uit? Bel ons dan gerust. Wij zijn telefonisch bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur en plannen een terugbelmoment met u.
• Let op: We maken liever geen afspraken aan de balie. Dit doen we om uw privacy te beschermen. Bij de balie is het lastig om rustig over uw gezondheid te praten zonder dat anderen het horen.
Hoe stel ik een vraag of krijg ik medisch advies?
• Kijk eerst op de website Thuisarts.nl. Hier staat veel duidelijke informatie, gemaakt door artsen.
• Staat het antwoord er niet bij? Stuur dan een bericht via ons online patiëntenportaal. Dit is veilig en makkelijk. U kunt daar ook uitslagen van onderzoeken bekijken.
U gebruikt ons patiëntenportaal door naar de website mijngezondheid.net te gaan. Of door de app ‘Medgemak’ op uw telefoon te downloaden.
• Komt u er online niet uit? Bel ons dan gerust tussen 8.00 en 17.00 uur.
Wij plannen dan een afspraak in om u terug te bellen. Om u goed te kunnen helpen, bellen onze doktersassistenten u op vaste tijden terug. Zo kunnen wij u de aandacht geven die u verdient, en heeft de doktersassistent ook tijd voor andere taken, zoals het assistentenspreekuur.
• Heeft u met spoed hulp van de dokter nodig? Bel ons dan meteen. U krijgt ons dan gelijk aan de lijn. Is er sprake van een levensbedreigende situatie? Bel 112.
Wat is herhaalmedicatie?
Herhaalmedicatie zijn medicijnen die u dagelijks gebruikt of die u van uw huisarts bij klachten opnieuw mag herhalen. Hierbij geldt dat het recept niet ouder mag zijn dan één jaar.
Waarom krijgen kinderen boven de 16 jaar toegang tot online zorgdiensten?
Vanaf 16 jaar mogen jongeren zelf beslissingen nemen over hun medische behandeling. Zij hebben dezelfde patiëntenrechten als volwassenen. In zaken die te maken hebben met hun gezondheid, worden zij dus niet meer als minderjarig beschouwd, ook al zijn ze nog geen 18 jaar.
Een jongere van boven de 16 heeft recht op volledige informatie. De ouders krijgen die informatie niet meer, tenzij de jongere daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Een jongere boven de 16 heeft dan ook het recht om zijn medisch dossier in te zien; daarvoor is geen toestemming van zijn ouders nodig. Een jongere van boven de 16 geeft bovendien zelf toestemming voor een behandeling. Toestemming van de ouders is niet meer nodig.
Hoe bestel ik herhaalmedicijnen?
• Gebruikt u de FLeiR-apotheek? Vraag uw herhaalmedicijnen aan via de website fleir.nl. Lukt dit niet? Dan kunt u bellen of naar de apotheek gaan.
• Heeft u een andere apotheek? Bestel uw herhaalmedicijnen dan in ons patiëntenportaal via de website MijnGezondheid.net, of de app ‘Medgemak’ op uw telefoon.
• Heeft uw specialist uw medicijnen voorgeschreven? Dan regelt het ziekenhuis uw herhaalrecepten.
Ik heb een vraag over Medgemak en/of MijnGezondheid.net. Waar kan ik terecht?
Heeft u vragen over MijnGezondheid.net of de app MedGemak? Op https://home.mijngezondheid.net/ondersteuning/ vindt u veelgestelde vragen en instructievideo’s.
Waarvoor kan ik een e-consult aanvragen?
Via MijnGezondheid.net > 'Mijn berichten' > 'Nieuw bericht’ stelt u online een vraag aan uw zorgverlener. Geschikte onderwerpen/vragen voor een e-consult zijn dingen waarvoor u niet dezelfde dag een antwoord nodig heeft. Een e-consult wordt in principe binnen 48 uur beantwoord (behalve wanneer u dit anders met de doktersassistent heeft afgesproken, bijvoorbeeld bij het sturen van foto’s naar aanleiding van een telefoongesprek).
Een e-consult is bijvoorbeeld geschikt voor onderstaande vragen:
- vragen over leefstijl;
- vragen over medicijnen;
- vragen over onderzoek en uitslagen van onderzoek;
- vragen over klachten waarvoor u eerder op het spreekuur bent geweest;
- controle en vragen over chronische ziekten, zoals hoge bloeddruk, astma of suikerziekte;
- huidaandoeningen waarvoor u een foto kunt meesturen (moedervlekken uitgezonderd: hiervoor moet u altijd op het spreekuur komen).
Belangrijk: De foto moet van goede kwaliteit zijn.
Maak géén gebruik van een e-consult voor:
- spoedeisende vragen;
- vragen over een nieuwe klacht;
- vragen waarvoor (mogelijk) lichamelijk onderzoek nodig is;
- emotionele / psychische problemen;
- het maken van een afspraak;
- het aanvragen van herhaalmedicijnen.
Let op: U kunt enkel e-consulten aanvragen voor de persoon waarmee u bent ingelogd. Het is dus niet mogelijk om via uw eigen account een vraag te stellen over een ander gezinslid.
Hoe meld ik mij aan bij MijnGezondheid.net?
Op https://home.mijngezondheid.net/aanmelden/ vindt u informatie over hoe u zich aanmeldt voor MijnGezondheid.net.
Belangrijk: U kunt pas gebruikmaken van MijnGezondheid.net wanneer uw inschrijving volledig is. Hiervoor dient u de medische vragenlijst ingeleverd te hebben en een geldig legitimatiebewijs te tonen aan de balie.
Voor wie is MijnGezondheid.net bedoeld?
Patiënten van 16 jaar en ouder die volledig ingeschreven staan bij onze huisartsenpraktijk.
Uw inschrijving is volledig wanneer:
• wij van u een ingevulde medische vragenlijst hebben ontvangen.
• u een geldig legitimatiebewijs heeft getoond aan de balie;
• wij het medisch dossier van uw vorige huisarts hebben ontvangen.
Wat heb ik nodig voor het inloggen op MijnGezondheid.net?
Om in te loggen op MijnGezondheid.net heeft u een DigiD met sms-functie en een mobiele telefoon nodig. Informatie over DigiD en het aanvragen ervan vindt u op www.digid.nl.
Belangrijk: U kunt pas gebruikmaken van MijnGezondheid.net wanneer uw inschrijving volledig is. Hiervoor dient u de medische vragenlijst ingeleverd te hebben en een geldig legitimatiebewijs te tonen aan de balie.