Cookie-instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacybeleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Op dit moment zijn onze huisartsenpraktijken gesloten. U kunt niet-spoedeisende zorgvragen online regelen via MijnGezondheid.net.
Wat te doen bij spoed

Afspraak maken

Voor het spreekuur van de huisarts, praktijkondersteuner (POH), verpleegkundig specialist of doktersassistent heeft u een afspraak nodig.

Voordat u een afspraak maakt

  • Twijfelt u of u een dokter nodig heeft? Kijk dan eerst op www.thuisarts.nl of www.moetiknaardedokter.nl. Hier is al veel informatie te vinden. Gemaakt door artsen en in begrijpelijke taal.
  • Bedenk of de vraag die u heeft bij de huisarts hoort of eerder bij iemand anders. Voor vragen over opvoeding en sociale problemen kunt u zonder verwijzing terecht bij het buurtteam: www.buurtteamsutrecht.nl. Heeft u een klacht die met bewegen te maken heeft? Dan kunt u zonder verwijzing terecht bij de fysiotherapeut.
  • Op verwijsafspraken.nl vindt u terug of u hulp van de huisarts nodig heeft in het geval van een verklaring of verwijsbrief.
  • Check of u het kunt regelen via MijnGezondheid.net. Hier kunt u bijvoorbeeld eenvoudig zelf een korte vraag stellen via een e-consult of uw labuitslagen inzien. 24 uur per dag.

Online een afspraak maken

U kunt 24 uur per dag online een afspraak maken via MijnGezondheid.net. Wel zo makkelijk. Dit geldt alleen voor niet-spoedeisende klachten.

Maak online een afspraak

Telefonisch een afspraak maken

Binnen de openingstijden van de praktijk kunt u ook bellen om een afspraak te maken. Onze doktersassistenten stellen u altijd eerst een paar gezondheidsvragen. Bijvoorbeeld om in te schatten hoe dringend het is, en wat er moet gebeuren. Daar zijn ze speciaal voor opgeleid. Zo beoordelen ze alle vragen die binnenkomen. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de arts.

Wij verzoeken u tijdig te bellen naar de huisartsenpraktijk wanneer u op dezelfde dag nog contact wilt met een doktersassistent, bij voorkeur tussen 8.00 en 11.00 uur. Kies in het telefoonmenu voor de optie om een terugbelverzoek aan te maken, dan bellen wij u altijd terug.

Afspraak maken aan de balie

Het is belangrijk dat de doktersassistent goed met u kan overleggen over uw gezondheidsklachten. Zo kunnen wij u de beste zorg leveren. Het gesprek over uw gezondheidsklachten vraagt om privacy. Daarom vragen wij u om geen afspraken te maken aan de balie, tenzij één van onze zorgverleners dit aan u heeft gevraagd tijdens een bezoek aan onze praktijk.

Veelgestelde vragen

Hoe kom ik aan een medische verklaring of doorverwijzing?

Check verwijsafspraken.nl waar u terecht kunt en of de huisarts betrokken moet worden.

Voor geneeskundige verklaringen geldt dat de behandelend arts deze niet mag afgeven over eigen patiënten. Hier is een onafhankelijke arts voor nodig. Meer informatie vindt u op: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/geneeskundige-verklaring.htm

Waarom stelt de doktersassistent verschillende vragen?

Onze doktersassistenten beoordelen alle zorgvragen die binnenkomen op basis van urgentie en prioriteit. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de arts. Zodat we patiënten die spoedeisende klachten hebben snel kunnen helpen. Dit heet triage. De doktersassistent is hier speciaal voor opgeleid.

Kan ik (achteraf) een verwijsbrief krijgen?

De huisarts geeft alleen een verwijzing als hij dit medisch noodzakelijk acht.

Wij verwijzen u nooit achteraf. Het gebeurt regelmatig dat patiënten voor niet-spoedeisende zaken zelf een afspraak met de specialist maken en achteraf om een verwijzing van de huisarts vragen. De huisarts is dan niet gemachtigd om alsnog een verwijzing te maken.

Bent u reeds onder behandeling bij de specialist, dan is een verwijsbrief niet nodig.

Waarom is het zo druk bij de huisarts?

Daar zijn meerdere redenen voor. Door het inhalen van zorg, een toenemende zorgvraag en een landelijk tekort aan zorgprofessionals, is de druk op de huisartsenzorg al langere tijd hoog. Door onder meer corona en de griepepidemie neemt dit alleen maar toe. De zorg is immers een samenhangend geheel: wanneer mensen niet meer terecht kunnen bij andere zorgverleners, zoals ziekenhuizen, komen veel zorgvragen automatisch bij de huisarts terecht. Ook gebeurt het regelmatig dat medewerkers niet kunnen werken. Bijvoorbeeld omdat ze ziek zijn of thuis in quarantaine moeten.

Meer informatie leest u op:
www.lrjg.nl/druk-op-de-zorg

Hoe kan ik mijn urine laten onderzoeken?

Als u uw urine wilt laten onderzoeken, bijvoorbeeld omdat u een branderig gevoel heeft bij het plassen, dan kunt u 's morgens voor 10:00 uur uw (ochtend)urine bij de doktersassistent brengen. Tot die tijd dient u de urine in de koelkast te bewaren.

Krijg ik een herinnering van mijn afspraak?

Wanneer u een afspraak heeft gemaakt voor het spreekuur en tevens uw 06-nummer heeft achtergelaten, ontvangt u voorafgaand aan de afspraak een sms om u te herinneren aan de datum en tijd. Controleer daarom bij het maken van een afspraak of wij het juiste 06-nummer van u hebben.

Ontvangt u liever geen bericht? Meld u bij de assistent dan af voor deze service.

Kan mijn afspraak langer duren dan 10 minuten?

Een afspraak op het spreekuur duurt in principe 10 minuten. Denkt u langer tijd nodig te hebben of heeft u meerdere dingen om te bespreken? Neem dan telefonisch contact met uw praktijk op en vraag de assistent om een dubbel consult.

Kan ik mijn afspraak annuleren of wijzigen?

U kunt uw afspraak tot 24 uur voor de afspraak kosteloos telefonisch afzeggen of wijzigen. Kies hiervoor de juiste optie in het telefonische keuzemenu van uw praktijk en spreek vervolgens eenvoudig een bericht in. Een afspraak bij de praktijkondersteuner (POH) dient u 48 uur van tevoren af te zeggen. Zo kunnen wij de plek weer gebruiken voor een andere patiënt die zorg nodig heeft.

Doet u dit niet op tijd? Dan zijn wij genoodzaakt de gereserveerde tijd in rekening te brengen. Dit kost € 15 voor een afspraak van 10 minuten en € 30 voor een afspraak van 20 minuten. De zorgverzekering vergoedt in dit geval de kosten niet.

Hoe meld ik mij aan bij MijnGezondheid.net?

Op https://home.mijngezondheid.net/aanmelden/ vindt u informatie over hoe u zich aanmeldt voor MijnGezondheid.net.