Nieuws van de cliëntenraad
23 oktober 2023
Vanuit de cliëntenraad dienen wij als de oren en ogen van de cliënten van Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra. We kaarten belangrijke zaken, die onder cliënten spelen, aan. Bijvoorbeeld de manier waarop u informatie krijgt en de toegankelijkheid van de gezondheidscentra. Daarbij kijken we voortdurend door de bril van patiënten en zijn we volledig onafhankelijk.
Daarom willen we dit najaar graag weer gesprekken voeren met individuele cliënten. Om zo een breder en beter beeld te krijgen van de algehele ervaringen. Hiervoor zijn we op zoek naar mensen die met ons in gesprek willen of die willen meedoen aan onze online enquête.
Verder hebben we afgelopen periode een goed gesprek gehad met FLeiR Apotheken. We hebben gesproken over het verbeteren van de communicatie richting cliënten.
Uw mening telt!
Een belangrijk speerpunt voor de cliëntenraad is het contact met de cliënten/patiënten van Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra. De cliëntenraad vindt het heel belangrijk om regelmatig de wensen en meningen van cliënten op te halen. Om die reden willen we de komende maanden graag van alle Julius Gezondheidscentra een aantal cliënten persoonlijk spreken.
Tijdens de griepprikdagen op verschillende locaties zijn enkele leden van de cliëntenraad aanwezig. Om daar contacten te leggen en afspraken te maken voor een individueel gesprek op een later moment. Komt een persoonlijk interview u niet uit? Dan nodigen we u van harte uit om zich aan te melden voor onze korte online enquête.
Meld u aan voor de persoonlijke gesprekken of online enquête
Wilt u meedoen aan onze persoonlijke gesprekken of online enquête? Of heeft u nu al vragen, ideeën of opmerkingen voor de cliëntenraad? Laat het ons weten via e-mail: clientenraad@lrjg.nl.
Goed om te weten: de cliëntenraad behandelt geen individuele klachten over zorg. Daar heeft Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra een klachtenprocedure voor.
Gesprek met FLeiR Apotheken
Ook al zijn FLeiR Apotheken geen onderdeel van de Stichting Leidsche Rijn Gezondheidscentra, in de dagelijkse praktijk werken ze nauw samen. Half juli heeft de cliëntenraad dan ook gesproken met FLeiR. In het gesprek ging het over de communicatie richting cliënten, over bijvoorbeeld de (gewijzigde) openingstijden en het gebruik van de medicijnautomaat. Hoe kunnen we zorgen dat u goed geïnformeerd bent over wat er speelt?
Het was een heel constructief gesprek, waarbij we verschillende wensen, behoeften en praktijkvoorbeelden van cliënten met FLeiR hebben kunnen delen. We hebben besproken dat het belangrijk is dat er regelmatig gecommuniceerd wordt. Via verschillende kanalen en in meer talen dan Nederlands. Ook kwam het onderwerp digitalisering aan bod. Denk aan het online aanvragen van herhaalrecepten en het ophalen van medicijnen uit de ‘kluis’. Hierbij is het belangrijk dat er ondersteuning en aandacht is voor mensen die daar behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld met behulp van korte uitlegvideo’s. De cliëntenraad en FLeiR blijven hierover in contact.