Wanneer gebruikt u een e-consult?
Een e-consult is bedoeld voor korte vragen waarop u niet direct antwoord nodig heeft. Wij streven ernaar binnen drie werkdagen te reageren, tenzij u iets anders met ons heeft afgesproken. Bijvoorbeeld na telefonisch contact over het insturen van een foto.
✅ Geschikt voor een e-consult
- één duidelijke, korte vraag zonder spoed, waar uw zorgverlener in één bericht antwoord op kan geven (een e-consult is geen chat);
- medisch advies bij kleine kwalen of klachten;
- een vraag over medicijnen (niet voor herhaalrecepten);
- informatie over een reeds besproken verwijzing;
- een vraag over de uitslag van een onderzoek;
- een korte vervolgvraag op een eerder consult of wanneer de arts u heeft gevraagd om te laten weten hoe het gaat;
- foto's van plekjes op de huid of huidklachten met een duidelijke omschrijving:
- Zorg dat de foto goed belicht is (dus met genoeg licht).
- Zorg dat de huid scherp op de foto staat – dus niet de achtergrond.
- Schrijf in uw bericht hoelang u de huidklacht al heeft, of het beter of slechter wordt, en wat u zelf al heeft geprobeerd.
- Let op: Stuur geen foto's om een moedervlek te beoordelen. Hiervoor moet u altijd een afspraak maken.
❌ Niet geschikt voor een e-consult:
- spoedklachten of vragen waarop u snel antwoord wilt;
- meerdere vragen tegelijk in één bericht;
- complexe vragen waarop wij u niet kort en bondig antwoord kunnen geven (een e-consult is geen chat);
- klachten waarbij lichamelijk onderzoek nodig is (bijvoorbeeld rugpijn, nekklachten, knieklachten);
- psychische/emotionele klachten;
- moedervlekken;
- afspraken maken;
- herhaalrecepten aanvragen;
- bedankberichtjes (zoals “dank u wel”): we willen het kanaal graag beschikbaar houden voor medische vragen.
Let op: U kunt alleen e-consulten indienen voor uzelf, niet voor gezinsleden via uw eigen account.
Wie beantwoordt mijn e-consult?
Op onze praktijken werken onze huisartsen afwisselend als regie-arts. De regie-arts bekijkt en beantwoordt de e-consulten. Dat betekent dat u soms antwoord krijgt van een andere arts dan uw eigen huisarts. Heeft u een heel specifieke vraag? Dan zorgt de regie-arts dat uw eigen huisarts erbij wordt betrokken.
Telefonisch contact
Heeft u meerdere vragen tegelijk, of is het te complex om uit te leggen in één bericht? Of twijfelt u of een e-consult geschikt is? Belt u dan de praktijk. Zo zorgen we samen voor passende zorg, via het juiste kanaal.
Dien een e-consult in
Is uw vraag geschikt voor een e-consult? Via MijnGezondheid.net stuurt u een bericht naar uw zorgverlener.