Cookie-instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacybeleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Op dit moment zijn onze huisartsenpraktijken gesloten. U kunt niet-spoedeisende zorgvragen online regelen via MijnGezondheid.net.
Wat te doen bij spoed

Veelgestelde vragen

In onderstaande categorieën vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

GLI

Wat ga ik in die twee jaar doen?

Het eerste jaar is om met intensieve begeleiding kennis en kunde op te doen en het tweede jaar is om te leren alles in de praktijk te brengen en om het vol te houden.
• Start met intakegesprek, opstellen van doelen, meet- en weegmoment.
• Drie tot zes individuele gesprekken en een groepsgesprek met de diëtiste.
• In groepsverband 24 weken lang, een uur per week, werken naar het behalen van de beweegrichtlijn voor volwassenen met de fysiotherapeut. Er wordt rekening gehouden met uw wensen en mogelijkheden.
• Kennismaken met een sportcoach/beweegmakelaar die u informeert en begeleidt naar voor u passende beweegactiviteiten in de buurt.
• Terugkommomenten van de hele groep met alle betrokken zorgprofessionals in maand negen en twaalf.
• Vijf individuele terugkommomenten met een van de zorgprofessionals in het tweede jaar.

Wat zijn de medische voorwaarden voor de GLI?

- Gemotiveerd zijn om twee jaar te werken aan een betere leefstijl
- Ouder dan 18 jaar
- GLI is verzekerde zorg voor mensen met een matig of sterk verhoogd gewichtsgerelateerd gezondheidsrisico (GGR). Volgens de indicatiecriteria uit de Zorgstandaard Obesitas betekent een matig of sterk verhoogd GGR:
**Personen met een BMI tussen 25 kg/m² en 30 kg/m² in combinatie met een grote buikomvang (≥ 88 cm voor vrouwen; ≥ 102 cm voor mannen).
**Personen met een BMI van 25 tot 30 kg/m², met een normale buikomvang, in combinatie met co morbiditeit (hetzij een risicofactor voor hart- en vaatziekten, hetzij manifeste ziektes zoals DM 2);
**Mensen met obesitas (BMI tussen 30 en 40 kg/m² ) die in staat zijn een leefstijlprogramma te volgen.
**Voor mensen met een laag of extreem verhoogd GGR wordt de GLI niet vergoed.
De huisarts beoordeelt of een GLI programma passend is naast ketenzorg.

Wat is het doel van de GLI?

Het doel van de GLI is werken aan een gezond voedingspatroon, 5-10% gewichtsverlies, minimaal 150 minuten matig intensieve beweging per week en kennismaking met lokaal sport- en bewegingsaanbod.

Hoe zit het met de vergoeding van de GLI?

De GLI zit in de basisverzekering en het gaat niet van het eigen risico af. Er is een verwijzing van de huisarts nodig. Vanaf 1 januari 2020 vergoeden geldt een landelijk beleid waardoor alle zorgverzekeraars de GLI vergoeden volgens de voorwaarden van het contract dat Huisartsen Eemland afsluit met Zilveren Kruis

Hoe kan ik starten?

Uw huisarts bespreekt de GLI met u en verwijst u door naar de GLI-professional in de wijk. In de opstartfase kunnen deelnemers geclusterd worden om sneller een groep ‘vol’ te hebben.

Online diensten

Waarom krijgen kinderen boven de 16 jaar toegang tot online zorgdiensten?

Vanaf 16 jaar mogen jongeren zelf beslissingen nemen over hun medische behandeling. Zij hebben dezelfde patiëntenrechten als volwassenen. In zaken die te maken hebben met hun gezondheid, worden zij dus niet meer als minderjarig beschouwd, ook al zijn ze nog geen 18 jaar.

Een jongere van boven de 16 heeft recht op volledige informatie. De ouders krijgen die informatie niet meer, tenzij de jongere daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Een jongere boven de 16 heeft dan ook het recht om zijn medisch dossier in te zien; daarvoor is geen toestemming van zijn ouders nodig. Een jongere van boven de 16 geeft bovendien zelf toestemming voor een behandeling. Toestemming van de ouders is niet meer nodig.

Hoe vraag ik herhaalmedicatie aan?

U vraagt uw herhaalmedicatie rechtstreeks aan via uw FLeiR-apotheek. Dit gaat eenvoudig via www.fleir.nl. Als het u online niet lukt, kunt u met FLeiR bellen of langs de apotheekbalie gaan.

Wanneer u een andere apotheek heeft, bestelt u herhaalmedicatie via MijnGezondheid.net.

Ik heb een vraag over Medgemak en/of MijnGezondheid.net. Waar kan ik terecht?

Heeft u vragen over MijnGezondheid.net of de app MedGemak? Op https://home.mijngezondheid.net/ondersteuning/ vindt u veelgestelde vragen en instructievideo’s.

Waarvoor kan ik een e-consult aanvragen?

Geschikte onderwerpen/vragen voor een e-consult zijn dingen waarvoor u niet dezelfde dag een antwoord nodig heeft. Een e-consult wordt in principe binnen 48 uur beantwoord (behalve wanneer u dit anders met de doktersassistent heeft afgesproken, bijvoorbeeld bij het sturen van foto’s naar aanleiding van een telefoongesprek).

Een e-consult is bijvoorbeeld geschikt voor onderstaande vragen:
- vragen over leefstijl;
- vragen over medicijnen;
- vragen over onderzoek en uitslagen van onderzoek;
- vragen over klachten waarvoor u eerder op het spreekuur bent geweest;
- controle en vragen over chronische ziekten, zoals hoge bloeddruk, astma of suikerziekte;
- huidaandoeningen waarvoor u een foto kunt meesturen (moedervlekken uitgezonderd: hiervoor moet u altijd op het spreekuur komen).

Maak geen gebruik van een e-consult bij:
- spoedeisende vragen;
- vragen over een nieuwe klacht;
- vragen waarvoor (mogelijk) lichamelijk onderzoek nodig is;
- emotionele / psychische problemen.

Let op: U kunt enkel e-consulten aanvragen voor de persoon waarmee u bent ingelogd. Het is dus niet mogelijk om via uw eigen account een vraag te stellen over een ander gezinslid.

Hoe meld ik mij aan bij MijnGezondheid.net?

Op https://home.mijngezondheid.net/aanmelden/ vindt u informatie over hoe u zich aanmeldt voor MijnGezondheid.net.

Voor wie is MijnGezondheid.net bedoeld?

Patiënten van 16 jaar en ouder die volledig ingeschreven staan bij onze huisartsenpraktijk.

Uw inschrijving is volledig wanneer:
• wij van u een ingevulde medische vragenlijst hebben ontvangen.
• u een geldig legitimatiebewijs heeft getoond aan de balie;
• wij het medisch dossier van uw vorige huisarts hebben ontvangen.

Wat heb ik nodig voor het inloggen op MijnGezondheid.net?

Om in te loggen op MijnGezondheid.net heeft u een DigiD met sms-functie en een mobiele telefoon nodig. Informatie over DigiD en het aanvragen ervan vindt u op www.digid.nl.

Huisartsenzorg

Waarom stelt de doktersassistent verschillende vragen?

Onze doktersassistenten beoordelen alle zorgvragen die binnenkomen op basis van urgentie en prioriteit. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de arts. Zodat we patiënten die spoedeisende klachten hebben snel kunnen helpen. Dit heet triage. De doktersassistent is hier speciaal voor opgeleid.

Hoe kan ik mijn urine laten onderzoeken?

Als u uw urine wilt laten onderzoeken, bijvoorbeeld omdat u een branderig gevoel heeft bij het plassen, dan kunt u 's morgens voor 10:00 uur uw (ochtend)urine bij de doktersassistent brengen. Tot die tijd dient u de urine in de koelkast te bewaren.

Krijg ik een herinnering van mijn afspraak?

Wanneer u een afspraak heeft gemaakt voor het spreekuur en tevens uw 06-nummer heeft achtergelaten, ontvangt u voorafgaand aan de afspraak een sms om u te herinneren aan de datum en tijd. Controleer daarom bij het maken van een afspraak of wij het juiste 06-nummer van u hebben.

Ontvangt u liever geen bericht? Meld u bij de assistent dan af voor deze service.

Kan mijn afspraak langer duren dan 10 minuten?

Een afspraak op het spreekuur duurt in principe 10 minuten. Denkt u langer tijd nodig te hebben of heeft u meerdere dingen om te bespreken? Neem dan telefonisch contact met uw praktijk op en vraag de assistent om een dubbel consult.

Kan ik mijn afspraak annuleren of wijzigen?

U kunt uw afspraak tot 24 uur voor de afspraak kosteloos telefonisch afzeggen of wijzigen. Kies hiervoor de juiste optie in het telefonische keuzemenu van uw praktijk en spreek vervolgens eenvoudig een bericht in. Een afspraak bij de praktijkondersteuner (POH) dient u 48 uur van tevoren af te zeggen. Zo kunnen wij de plek weer gebruiken voor een andere patiënt die zorg nodig heeft.

Doet u dit niet op tijd? Dan zijn wij genoodzaakt de gereserveerde tijd in rekening te brengen. Dit kost € 15 voor een afspraak van 10 minuten en € 30 voor een afspraak van 20 minuten. De zorgverzekering vergoedt in dit geval de kosten niet.

Factuur huisarts

Waarom ontvang ik een factuur voor een vaccinatie of behandeling?

U ontvangt een particuliere rekening wanneer u geen basiszorgverzekering heeft. Wanneer dit wel het geval is, ontvangt u een factuur voor behandelingen die buiten de basiszorg vallen. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer u op eigen verzoek, dus zonder indicatie van de huisarts, een griepprik heeft gekregen.

Naar welke rekening kan ik mijn factuur voor huisartsenzorg overmaken?

U maakt het bedrag over op bankrekening NL 79 INGB 0667548718 ten name van Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra te De Meern onder vermelding van het factuurnummer.

Waarom ontvang ik een factuur voor een afspraak bij de huisarts die ik niet of te laat heb afgezegd?

U kunt uw afspraak tot 24 uur voor de afspraak kosteloos telefonisch afzeggen of wijzigen. Een afspraak bij de praktijkondersteuner (POH) dient u 48 uur van tevoren af te zeggen. Zo kunnen wij de plek weer gebruiken voor een andere patiënt die zorg nodig heeft.

Doet u dit niet op tijd? Dan zijn wij gezien de drukte in de praktijk genoodzaakt de gereserveerde tijd in rekening te brengen. Dit kost € 15 voor een afspraak van 10 minuten en € 30 voor een afspraak van 20 minuten. De zorgverzekering vergoedt in dit geval de kosten niet.

Wanneer u een afspraak heeft gemaakt voor het spreekuur en tevens uw 06-nummer heeft achtergelaten, ontvangt u voorafgaand aan de afspraak een sms om u te herinneren aan de datum en tijd. Controleer daarom bij het maken van een afspraak of wij het juiste 06-nummer van u hebben.

Hoe wordt het geregeld met de factuur voor huisartsenzorg wanneer ik een buitenlandse zorgverzekering heb?

Wanneer u een buitenlandse zorgverzekering heeft, ontvangt u een factuur op uw eigen naam. Wij verzoeken u vriendelijk het bedrag zo spoedig mogelijk aan ons te betalen (via bankrekening NL 79 INGB 0667548718 t.n.v. Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra te De Meern onder vermelding van het factuurnummer). Daarna kunt u de factuur zelf voor vergoeding bij uw zorgverzekeraar indienen.

In sommige gevallen dient u de afspraak of behandeling na afloop contant of per pin te voldoen. U krijgt dan een factuur/bon die u ook zelf kunt indienen bij uw verzekering. De verzekering maakt het bedrag dan rechtstreeks aan u over.

Wanneer ontvang ik zelf een factuur voor huisartsenzorg?

Als u een basiszorgverzekering in Nederland heeft, ontvangt u in principe geen facturen voor de huisartsenzorg. Wij declareren de zorg van de huisartsenpraktijk rechtsreeks bij uw zorgverzekeraar.

U ontvangt wel een particuliere factuur op eigen naam indien:
• u geen basiszorgverzekering heeft of een zorgverzekering in het buitenland heeft;
• u een behandeling heeft gehad die buiten de basiszorg valt. Denk aan een griepprik zonder indicatie/oproep van de huisarts;
• u uw afspraak niet tijdig heeft afgezegd wanneer u verhinderd bent. U kunt uw afspraak tot 24 uur voor de afspraak kosteloos telefonisch afzeggen of wijzigen. Een afspraak bij de praktijkondersteuner (POH) dient u 48 uur van tevoren af te zeggen. Zo kunnen wij de plek weer gebruiken voor een andere patiënt die zorg nodig heeft.

Overige vragen

Waar kan ik de medische vragenlijst voor mijn inschrijving vinden?

De medische vragenlijst vindt u hier: https://www.lrjg.nl/assets/uploads/Medische-Vragenlijst.pdf

Hoe kom ik aan een medische verklaring of doorverwijzing?

Check verwijsafspraken.nl waar u terecht kunt en of de huisarts betrokken moet worden.

Voor geneeskundige verklaringen geldt dat de behandelend arts deze niet mag afgeven over eigen patiënten. Hier is een onafhankelijke arts voor nodig. Meer informatie vindt u op: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/dossiers/geneeskundige-verklaring.htm

Kan ik (achteraf) een verwijsbrief krijgen?

De huisarts geeft alleen een verwijzing als hij dit medisch noodzakelijk acht.

Wij verwijzen u nooit achteraf. Het gebeurt regelmatig dat patiënten voor niet-spoedeisende zaken zelf een afspraak met de specialist maken en achteraf om een verwijzing van de huisarts vragen. De huisarts is dan niet gemachtigd om alsnog een verwijzing te maken.

Bent u reeds onder behandeling bij de specialist, dan is een verwijsbrief niet nodig.

Waarom is het zo druk bij de huisarts?

Daar zijn meerdere redenen voor. Door het inhalen van zorg, een toenemende zorgvraag en een landelijk tekort aan zorgprofessionals, is de druk op de huisartsenzorg al langere tijd hoog. Door onder meer corona en de griepepidemie neemt dit alleen maar toe. De zorg is immers een samenhangend geheel: wanneer mensen niet meer terecht kunnen bij andere zorgverleners, zoals ziekenhuizen, komen veel zorgvragen automatisch bij de huisarts terecht. Ook gebeurt het regelmatig dat medewerkers niet kunnen werken. Bijvoorbeeld omdat ze ziek zijn of thuis in quarantaine moeten.

Meer informatie leest u op:
www.lrjg.nl/druk-op-de-zorg

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

U wijzigt uw gegevens via MijnGezondheid.net. Lukt dat niet? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Hoe kan ik mij uitschrijven bij de huisarts?

U schrijft zich in bij uw nieuwe huisarts. De nieuwe huisarts benadert ons voor het opvragen van uw medisch dossier. Wij zullen uw dossier dan zo snel mogelijk aan uw nieuwe huisarts overdragen. Verder hoeft u niets te doen.

Hoe meld ik een overlijden?

Wanneer uw naaste thuis is overleden, dient u de huisarts van de overledene (buiten openingstijden de huisartsenpost) direct te waarschuwen.

Is uw naaste in een instelling of in het ziekenhuis overleden en is de huisarts nog niet van het overlijden op de hoogte? In dat geval is het fijn als u de doktersassistent belt om het overlijden te melden. Verder hoeft u niets te doen.

Wij wensen u veel sterkte toe.