Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra

Nieuws

08/12/2021

Zorg in coronatijd bij Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra

Zoals u ongetwijfeld in het nieuws heeft vernomen, is de druk op de zorg hoog. Niet alleen in ziekenhuizen, maar bijvoorbeeld ook in verzorgingshuizen en bij huisartsen. Ook bij Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra hebben we hier mee te maken. Ondanks dat we alles op alles zetten om u de beste zorg te bieden, is het mogelijk dat u de drukte ook merkt. Daarom voorzien we u graag van meer informatie: wat betekent het voor u en waar kunt u rekening mee houden?

Waarom is het druk bij de huisarts?

Wellicht vraagt u zich af waarom het zo druk is bij de huisarts. Daar zijn meerdere redenen voor. Door het inhalen van zorg, een toenemende zorgvraag en een landelijk tekort aan zorgprofessionals, is de druk op de huisartsenzorg al langere tijd hoog. Door de huidige coronasituatie neemt dit alleen maar toe. De zorg is immers een samenhangend geheel: wanneer mensen niet meer terecht kunnen bij andere zorgverleners, zoals ziekenhuizen, komen veel zorgvragen automatisch bij de huisarts terecht. Ook gebeurt het regelmatig dat medewerkers niet kunnen werken. Bijvoorbeeld omdat ze ziek zijn of thuis in quarantaine moeten.

Wat betekent dat voor u?
Ook in deze tijden zijn we er voor u; we doen er alles aan om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Het kan echter voorkomen dat we genoodzaakt zijn om zorg die minder urgent is, uit te stellen of op een andere manier te verlenen. Zodat we patiënten die spoedeisende klachten hebben snel kunnen helpen. Dit houdt in dat u bij niet-acute vragen soms wat langer moet wachten. Of dat u op een andere manier wordt geholpen dan u gewend bent. Bijvoorbeeld door een andere arts, telefonisch of digitaal.

Uiteraard maken we die afweging heel zorgvuldig. We kijken per patiënt wat medisch verantwoord is: onze centrumassistenten beoordelen alle zorgvragen die binnenkomen op basis van urgentie en prioriteit. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de arts.

Hoe kunt u ons helpen?
Om drukte in de praktijken en aan de telefoon te beperken, kunnen wij ook uw hulp goed gebruiken.

• Heeft u een vraag? Bedenk dan goed of telefonisch contact of een bezoek aan de praktijk noodzakelijk is. De website www.moetiknaardedokter.nl helpt u hierbij. Ook op www.thuisarts.nl krijgt u op veel gezondheidsvragen een antwoord. Hier vindt u betrouwbare informatie over ziekte en gezondheid - gemaakt door artsen en in begrijpelijke taal.

• Verschillende zaken kunt u zelf online regelen via MijnGezondheid.Net, 24 uur per dag. Denk aan het stellen van korte vragen via een e-consult, maar ook het inzien van uitslagen en het aanvragen van herhaalrecepten. Maakt u nog geen gebruik van MijnGezondheid.Net? Op deze pagina vindt u meer informatie en hoe u zich kunt aanmelden.

• Heeft u spoedeisende klachten? Het is ontzettend belangrijk dat u deze blijft melden. Ook nu.

• Tot slot: Houd u aan de maatregelen die gelden, neem geen onnodige risico’s en doe voorzichtig. Zo kunnen we de druk op de zorg zo laag mogelijk houden en helpt u ons helpen. Samen staan we sterker.

Meer informatie
Lees hier de actuele informatie rondom coronamaatregelen in de praktijken.

reclamebureau anno nu ifthen.nl