Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra

Nieuws

04/10/2019

De vakantiekilo’s eraf

De zomervakantie zit erop. Hopelijk heeft u ontzettend genoten van het mooie weer, een bijzondere reis of een fijne tijd met familie of vrienden. Maar misschien heeft het u ook wat extra bagage gebracht, de zogenoemde ‘vakantiekilo’s’. Onze fysiotherapeut Lilly Alefs weet veel van een gezonde leefstijl, beweging en voeding en heeft daarom tips om deze (of andere) kilo’s op een gezonde en realistische manier kwijt te raken!

Wat kun je doen om af te vallen?

Om kilo’s kwijt te raken is het nodig om meer energie te verbruiken dan binnen te krijgen. Dit bereik je door meer te gaan bewegen en minder en/of anders te gaan eten. Beweging kan je laagdrempelig opzoeken door naar buiten te gaan en regelmatig te gaan wandelen of fietsen, alleen of samen. Een sportschool of vereniging is natuurlijk ook een optie. Het belangrijkst is dat het iets is dat bij je past en dat je op de lange termijn wil en kunt blijven doen.Ook wat betreft voeding is het belangrijk dat je dit op de lange termijn kunt blijven volhouden. Ook gezonde opties van snacks en maaltijd kunnen lekker zijn. Op internet is hiervoor genoeg inspiratie te vinden. Je kan het zien als een zoektocht naar wat je leuk vindt om te doen en lekker vindt om te eten. Als iets niet bij je past, dan zij het zo. Je vindt en vormt een gezond beweeg- en eetpatroon waar jij je prettig en gezond bij voelt door te blijven zoeken en proberen.

Kun je ook kiezen tussen bewegen of je eetpatroon aanpassen?

Bij afvallen is zowel beweging als gezonde voeding op lange termijn cruciaal. Dit kan je goed bereiken door stapsgewijs meer te gaan bewegen en minder en/of anders te gaan eten. Natuurlijk kan je ook drastische veranderingen maken, maar dan is het risico op terugval een aanzienlijk stuk groter. Mensen zijn gewoontedieren. Zodra iets nóg geen gewoonte is kost het meer moeite. Houd daarom de aanpassingen klein en haalbaar en geef het de tijd om een gewoonte te worden. Zodra dit makkelijker gaat kan je weer een stap zetten naar een gezonder beweeg- en eetpatroon. 

Als we het op splitsen zien we dat voeding het meeste effect heeft op het gewicht. Beweging heeft meer effect op de kwaliteit van bewegen. Maar beide zijn nodig voor een gezonde leefstijl en een gezond gewicht.

Verschilt de beste manier per persoon? 

Iedereen reageert anders op bepaalde soorten voeding en beweging. Dit heeft onder andere te maken met geslacht, hormonen, aanleg en interesses. Daarom is er geen één specifieke manier van eten of van beweging voor iedereen om een gezonde leefstijl en een gezond gewicht te bereiken. Dit verschilt per persoon. Je komt erachter wat bij je past door uit te proberen welke manier van bewegen en gezond eten voor je werkt en waar je je goed bij voelt. Tuurlijk heb je tijd nodig om aan een nieuwe manier van eten en bewegen te wennen. Pas als iets goed voelt lukt het om het op lange termijn vol te houden.

Kan LRJG helpen?

Het gezondheidscentrum biedt sinds 2019 het GLI programma aan. Dit is de Gecombineerde Leefstijl Interventie. Hierbij wordt begeleiding gegeven in beweging, voeding en leefstijl om in een periode van twee jaar aan een gezonde leefstijl te werken. Samen met de fysiotherapeut, diëtist en leefstijl coach worden de deelnemers geholpen met het vinden van de vorm van bewegen en manier van eten die passend is. Dit wordt in gepaste stappen toegepast in het dagelijks leven. We geven informatie over voeding, beweging, ontspanning en leefstijl. Dit vindt plaats in groepsvorm om ervaringen te delen en elkaar te steunen op de vlakken waar de deelnemers overeenkomsten vinden, maar ook individueel specifiek op de deelnemer gericht.

Hoe kom je daar terecht?

In overleg met de huisarts wordt bepaald of dit programma geïndiceerd is. Er is een verwijzing van de huisarts nodig om te kunnen starten met het programma. De doelgroep is personen met en BMI hoger dan 25 in combinatie met verhoogd risico op diabetes of hart- en vaatziekten en personen met een BMI van boven de 30.

reclamebureau anno nu ifthen.nl