Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra

Stress en ontspanning

Stress en ontspanning

Wat is stress?

In de snelle digitale tijd waarin we leven hebben veel mensen last van (te) veel stress.

Stress is een normale reactie van het lichaam op iets dat druk of spanning veroorzaakt of als er gevaar dreigt. Het gevolg is dat het zenuwstelsel op scherp komt te staan en er ook hormonale veranderingen in het lichaam plaatsvinden. Dit kunnen we merken doordat onze hartslag en bloeddruk stijgen, de ademhaling sneller en dieper wordt en de spieren meer gespannen worden. Daardoor worden we extra alert waardoor we een grote lichamelijk of geestelijke prestatie kunnen leveren. Een mooi systeem dus. Zodra de spannende gebeurtenis voorbij is neemt de spanning weer af.

Helaas gaat het tegen ons werken als er voortdurend stress is. Dan slaan de voordelen om in nadelen en op den duur worden we ziek door te lang aanhoudende stress. Het is logisch dat u moet bijkomen van een heftige lichamelijke reactie. Bij langdurige stress of een hele heftige stressreactie (trauma) hebt u meer tijd nodig voor herstel. Hoe heviger de stress, hoe meer tijd u nodig hebt. Maar als stress te langdurig is, te hevig is of te vaak voorkomt is er te weinig tijd om te herstellen en is er dus sprake van ongezonde (negatieve) stress. Deze stress drijft u niet tot betere prestaties maar u krijgt er lichamelijke en psychische klachten van. In het ergste geval kunt u overspannen raken of een burn-out krijgen.

Wat geeft stress?

-          Dagelijkse irritaties:

Kleine steeds terugkerende gebeurtenissen die voor (veel) frustratie en ergernis zorgen. Bijvoorbeeld: geluidsoverlast van de buren of een computer die steeds vastloopt.

-          Omstandigheden die langdurig spanning geven:

Zoals de verzorging van een zieke partner of ouder(s), een slechte relatie met uw baas of collega’s die u buiten sluiten. Ook geldzorgen of een te hoge werkdruk kunnen spanningen geven.

-          Life-events, ingrijpende of traumatische gebeurtenissen:

Denk hierbij aan het overlijden van een geliefd persoon, een echtscheiding of ontslag. Maar een verhuizing kan ook stressvol zijn. Sommige gebeurtenissen zoals een ongeluk, een inbraak of (seksueel) geweld zijn zelfs zo ingrijpend dat ze een trauma veroorzaken, wat weer kan leiden tot een post-traumatische stressstoornis.

Lichamelijke en psychische klachten

Als u veel stress hebt en te weinig ontspanning, ontstaan er geleidelijk steeds meer lichamelijke en psychische klachten.

Lichamelijke klachten kunnen zijn: voortdurend moe zijn, slecht slapen, spier-, hoofd/nek- ,rug-maagpijn, darmstoornissen en uw weerstand neemt af met als gevolg dat u eerder verkouden wordt of dat u zich sneller grieperig kunt voelen. Verder kunt u last krijgen van een hoge bloeddruk, een hoog cholesterol en meer zweten.

Psychische klachten kunnen zijn: last hebben van somberheid, huilbuien en veel piekeren, u voelt angst en kan nergens meer van genieten. Ook kun u slecht beslissingen nemen en vergeet u veel, kunt u zich slecht concentreren en hebt u minder zelfvertrouwen. En dan zijn er nog angstige gedachten zoals “het komt nooit meer goed” of “ik ben niets waard”.

Balans in draagkracht en draaglast.

Of stress schadelijk is hangt af van de hoeveelheid belasting die iemand aankan. Wanneer draagkracht en draaglast in evenwicht zijn, is er niets aan de hand. De problemen ontstaan pas als de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Op dat moment zijn de eisen die aan u worden gesteld (of die u aan uzelf stelt) groter dan wat u aankunt. Het evenwicht is verstoord. Zo’n verstoring van het evenwicht kan dus veroorzaakt worden door een te grote draaglast of een te kleine draagkracht. Mensen die perfectionistisch zijn of een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben, laden vaak een grotere last op hun schouders dan ze aankunnen. Ze creëren zelf al snel een te grote draaglast. Mensen met een weinig positieve kijk op de eigen prestaties hebben vaak te weinig draagkracht. Verkeerde eetgewoonten, te veel alcohol of koffie en te weinig lichaamsbeweging, slaap en ontspanning kunnen uw draagkracht ondermijnen, waardoor een niet al te grote draaglast al stress geeft.

Hoe voorkomt u ongezonde stress?

-          Neem genoeg tijd om van een stressvolle situatie bij te komen.

-          Schrijf op wat u stress geeft en veel energie kost en wat u daaraan kunt veranderen.

-          Schrijf op wat u energie geeft en maak daar elke week tijd voor.

-          Maak onderscheid tussen dingen die nu moeten gebeuren en die even kunnen wachten.

-          Ga steeds na of het realistisch is wat u van uzelf vraagt. Niemand is perfect!

-          Kleine klussen zo snel mogelijk afhandelen, anders stapelen ze zich op.

-          Doe een ding tegelijk en neem daar gewoon de tijd voor, haasten maakt moe!

-          Stel grenzen en zeg “nee” als het allemaal te veel wordt.

-          Praat met iemand over uw gevoelens en problemen.

-          Beweeg minimaal een half uur per dag om spanning kwijt te raken en doe aan sport.

-          Ontspan en neem rust. Voor de een werkt yoga en meditatie, voor de ander muziek luisteren.

-          Zorg ervoor dat u voldoende slaapt, gezond eet en niet teveel koffie en alcohol drinkt.

-          Probeer een vast dag-nachtritme aan te houden, niet te weinig maar ook niet teveel slapen.

-          Accepteer dat soms zaken in het leven nu eenmaal niet lopen zoals u het graag zou willen.

Wanneer stress een rol speelt bij de klachten is het belangrijk om stress tijdig te herkennen en te leren ontspannen. Om u hierbij te helpen wordt binnen de Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra meerdere keren per jaar een ontspanningscursus gegeven. Voor meer informatie klik hier.

Wat kan een fysiotherapeut voor u betekenen?

Een fysiotherapeut kan het inzicht vergroten in het ontstaan van de klachten en in de factoren die uw klachten in stand houden. U leert beter om te gaan met deze klachten en met stress en angst. Ook wordt u zich meer bewust van uw lijf en uw emoties, waardoor u de signalen van uw lichaam eerder leert herkennen. Zo kunt u bijvoorbeeld. uw grenzen beter stellen. Door het toepassen van ontspanningsoefeningen en het leren reguleren van uw adem komt u weer tot rust.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met ons op. Wij kijken met u naar uw klachten en beperkingen om vervolgens samen de mogelijkheden en behandelopties door te nemen die het beste bij uw situatie passen. Het uitgangspunt is een actieve benadering waarin u centraal staat.

Een afspraak maakt u via het planbureau fysiotherapie. Op werkdagen van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer: 030 - 669 08 27, of stuur een email naar fysio@lrjg.nl.

reclamebureau anno nu ifthen.nl