Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra

Schouderklachten

Schouderklachten

Pijn in de schouder [1]

Veel mensen hebben schouderklachten. Mensen hebben dan een pijnlijke of stijve schouder, kunnen de schouder slecht bewegen of hebben er minder kracht in.

De schouder is een complex gewricht en bestaat uit een kop en kom en vele andere structuren zoals kapsel, banden, pezen, slijmbeurs en een groot spiersysteem. Uiteraard maken het schouderblad en sleutelbeen ook onderdeel uit van de schoudergordel.

Vaak komt pijn door het niet goed bewegen van de schouder. Soms beweegt het schoudergewricht zelf niet goed en soms werken de schouderspieren niet goed genoeg. Slechts in enkele gevallen is er iets in de schouder kapot of beschadigd. Schouderpijn kan ook uit de nek of de bovenrug komen.

4 Feiten over schouderpijn

  • Schouderpijn is de op één na meest voorkomende klacht
  • Manuele therapie is effectiever dan algemene fysiotherapie bij een frozen shoulder
  • Ongeveer 60% van de mensen is na een jaar klachtenvrij
  • Van de 1000 mensen die naar de huisarts gaan, hebben ongeveer 16 mensen pijn aan hun schouder

Schouderpijn gaat niet altijd vanzelf over
Het komt veel voor dat mensen die schouderpijn hebben dit al heel lang hebben (chronisch) of dat zij de klachten na enige tijd weer terug krijgen. Loop niet maanden met schouderklachten rond.

Wat kunt u zelf doen bij schouderpijn? 

  • Blijf bewegen
    Het is belangrijk om te blijven bewegen. Probeer uw dagelijkse activiteiten te blijven uitvoeren en pas ze aan waar nodig. Als een bepaalde beweging de schouderpijn erger maakt, kunt u deze beter niet meer doen. Doen veel bewegingen pijn, probeer dan om een paar keer per dag uw schouder verschillende kanten op te bewegen. Wissel bewegingen af. Raadpleeg een deskundige voor advies op maat.
  • Denk positief
    Negatieve maar ook positieve gedachten hebben invloed op uw herstel. Hoe meer zorgen u zich maakt, hoe minder snel u herstelt. Het is heel begrijpelijk dat u zich zorgen maakt. Het kan helpen om informatie over uw klachten te krijgen zodat u weet waar u aan toe bent en wat u kan verwachten.
  • Leef gezond
    Voldoende slapen, gezond en gevarieerd eten, niet of minder roken helpt bij uw herstel.
  • Blijf actief in werk en huis
    Het is goed om actief te blijven, in huis of op uw werk. Misschien dat u de eerste paar dagen uw werkzaamheden wat moet aanpassen of ze wat langzamer moet doen. Belangrijk is om actief en in beweging te blijven.
  • Een éénmalig consult bij de manueel therapeut kan u helpen om in te schatten met wat voor type klachten u te maken heeft, wat u kunt verwachten en welke adviezen specifiek voor u van toepassing zijn.

Frozen shoulder

  • Bij een frozen shoulder heb je pijn in de schouder, vaak uitstralend naar de bovenarm.
  • De pijn wordt steeds erger en je schouder verstijft.
  • Het doet eerst alleen pijn tijdens het bewegen, maar later ook in rust.
  • Een frozen shoulder wordt veroorzaakt door een ontsteking van de binnenkant – en later ook van de buitenkant – van het gewrichtskapsel (dit is het bindweefsel dat om een gewricht zit).
  • Een frozen shoulder herstelt bijna altijd vanzelf, maar dit kan heel lang duren.
  • Het is goed om, binnen de pijngrens, te blijven bewegen.
  • Fysiotherapie helpt bij het herstel.

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

Je fysiotherapeut kan je uitleggen wat er aan de hand is met je schouder en je adviseren hoe(veel) je de schouder mag belasten. Ook als je veel pijn hebt, is het belangrijk om binnen bepaalde grenzen te blijven bewegen.

Fysiotherapeutische behandeling bestaat uit:

  • Hulp bij het bewaken van de balans tussen inspanning en ontspanning.
  • Leren hoe je moet omgaan met de beperkingen tijdens het sporten, op het werk, bij autorijden, fietsen en wandelen en tijdens (huishoudelijk) werk.
  • Een huiswerk-oefenprogramma om het herstel te bevorderen.
  • Mobilisaties en andere technieken om de pijn van de schouder en bovenrug/nek te verminderen en de beweeglijkheid te vergroten. Oefenen en rekken worden afgestemd op de fase van de frozen shoulder.

Met meetinstrumenten kan de fysiotherapeut bekijken in hoeverre je vooruitgaat. Zo blijf je gemotiveerd om te oefenen.

Voor specifieke informatie over een frozen shoulder: klik hier



[1]  www.defysiotherapeut.com

reclamebureau anno nu ifthen.nl