Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra

Chronische Vermoeidheid

Chronische vermoeidheid

Wat is vermoeidheid?

Normale of acute vermoeidheid is een onderdeel van het menselijk bestaan, met een duidelijke functie. Het is een waarschuwingssysteem waarmee het lichaam aangeeft dat er grenzen in zicht zijn. De lichamelijke of mentale belastbaarheid (‘dat wat u aankunt’) dreigt overschreden te worden. Tijd om bij te tanken!

Er is sprake van chronische vermoeidheid als de vermoeidheid langer dan zes maanden aanhoudt. Bij chronische vermoeidheid is er geen duidelijk verband meer tussen de mate of het niveau van inspanning (zowel lichamelijk of mentaal) en de vermoeidheid. Waar acute vermoeidheid nog een signaal kan zijn om rust te nemen of uw tempo aan te passen, is de functie van het waarschuwingssignaal bij chronische vermoeidheid niet meer van toepassing. De vermoeidheid kan bij het minste of geringste toenemen en er is soms geen peil op te trekken. Symptomen die passen bij chronische vermoeidheid zijn:

  • Een gebrek aan energie; een gevoel van uitputting
  • Ernstige aanhoudende of telkens terugkerende vermoeidheidsklachten die niet verbeteren door rust en niet het gevolg zijn van voortdurende inspanning
  • Aanmerkelijk meer energie nodig hebben om fysieke of mentale taken te verrichten
  • Nergens meer zin in hebben en tot weinig komen
  • Concentratieverlies
  • Geheugenproblemen
  • Spierpijnen
  • Hoofdpijn

Uitlokkende factoren (vicieuze cirkel)

Chronische vermoeidheid gaat vaak gepaard met beperkingen in het dagelijks leven, zoals uitval op werk, stoppen met sporten en/of stoppen met sociale activiteiten. Het kan zijn dat u zich minder fit voelt en activiteiten als bewegen, praten en denken gaan allemaal moeilijker.

Het is daarom belangrijk te achterhalen wat mogelijke oorzaken van de vermoeidheid zijn, zoals overbelasting, stress of piekeren.

Bij chronische vermoeidheid zijn zowel lichamelijke als psychische en sociale factoren van invloed op de klachten. Lichamelijke factoren zijn bijvoorbeeld slaapproblemen (psychische factor die zich lichamelijk uit), spierspanning en een verslechterde conditie. Daarnaast kan het zijn dat de vermoeidheid leidt tot gedachten als “ik ben moe, dus ik moet rusten” of “hoe kom ik de dag door terwijl ik al zo uitgeput opsta”. Deze gedachten kunnen gevoelens van angst of frustratie oproepen. Dit zijn psychische factoren die van invloed zijn op de klachten. Bij sociale factoren kunt u denken aan een gevoel van eenzaamheid of dat er wellicht conflicten ontstaan met dierbaren. De omgeving ziet vaak niet dat u vermoeid bent en dat kan nogal eens zorgen voor onbegrip en opmerkingen als “iedereen is wel eens moe, stel je niet aan”. Echter, de vermoeidheid is echt en de factoren die van invloed zijn op de klachten zijn wisselend per persoon. Er zijn dus nog vele andere factoren denkbaar.

Wat kunt u er aan doen?

Van chronische vermoeidheid is bekend dat extra rust weinig of geen effect heeft. Want slapen, rusten en ontspanning leiden nauwelijks tot minder vermoeidheid. De vermoeidheid heeft namelijk geen waarschuwende functie meer. Het is dan ook belangrijk om ondanks de vermoeidheid actief te blijven door bijvoorbeeld te wandelen of te fietsen.
Bij chronische vermoeidheid is uiteraard de ‘normale’ slaap een belangrijk aspect. Een aantal tips die u kunnen helpen bij uw slaap-waak ritme zijn:

-          Zorg voor regelmaat in uw leven door elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan

-          Slaap niet overdag om te voorkomen dat u ’s avonds in bed niet in slaap valt

-          Door overdag fysiek actief te zijn (bijvoorbeeld wandelen of fietsen), is uw lijf in de avond vermoeider

-          Bereid u ontspannen voor om te gaan slapen door de dag met een rustige activiteit als muziek luisteren of douchen te eindigen

-          Ontwikkel een vaste routine voor het slapen gaan zodat het lijf zich kan voorbereiden op het naar bed gaan

Andere aspecten die van belang zijn om aan uw chronische vermoeidheid te werken zijn onder andere het nemen van pauzes voor de balans tussen inspanning en ontspanning (zowel fysiek als mentaal), het stellen van prioriteiten, gezond en regelmatig eten en het zoeken van afleiding door het ondernemen van leuke of creatieve activiteiten.

Wanneer stress een rol speelt bij de klachten is het belangrijk om stress tijdig te herkennen en te leren ontspannen. Om u hierbij te helpen wordt binnen de Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra meerdere keren per jaar een ontspanningscursus gegeven. Voor meer informatie klik hier.

Wat kan een fysiotherapeut voor u betekenen?

Herkent u zich in bovenstaande informatie en heeft u moeite met dagelijkse activiteiten? Neem dan contact met ons op. Wij kijken met u naar uw klachten en beperkingen om vervolgens samen de mogelijkheden en behandelopties door te nemen die het beste bij uw situatie passen. Het uitgangspunt is een actieve benadering waarin u centraal staat.

Een afspraak maakt u via het planbureau fysiotherapie. Op werkdagen van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer: 030 - 669 08 27, of stuur een email naar fysio@lrjg.nl.

Voor meer informatie kunt u alvast terecht op onderstaande website:
https://thuisarts.nl/chronisch-vermoeidheidssyndroom 

reclamebureau anno nu ifthen.nl