Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra

Chronische pijn

Wat is pijn?

Pijn is een normaal onderdeel van het menselijk bestaan. Iedereen ervaart het wel eens. Het beloop is wisselend per persoon en per klacht. Bij de één is de klacht constant in gelijke mate aanwezig, bij de ander is de klacht in de avond heftiger dan in de ochtend en bij sommigen is er geen patroon te ontdekken. Dit maakt het in kaart brengen van pijn soms lastig. Pijn is dus een persoonlijke ervaring die voor iedereen anders is.

De definitie van pijn is als volgt: “Pijn is een onplezierige, sensorische en emotionele ervaring die gepaard gaat met feitelijke of mogelijke weefselbeschadiging of die beschreven wordt in termen van een dergelijke beschadiging”.

Bij pijn wordt onderscheid gemaakt tussen acute pijn en chronische pijn. Bij acute pijn is er sprake van (beginnende) schade in het lichaam. U ervaart bijvoorbeeld acute pijn wanneer u door uw enkel bent gegaan. Een lichte vorm van bewegen is dan al pijnlijk, waardoor u bewegingen gaat ontzien. Dit helpt tijdelijk om het genezingsproces en herstel mogelijk te maken. Als de pijn langer blijft bestaan dan de normale hersteltijd is er sprake van chronische pijn. Chronische pijn komt veel voor: ongeveer één op de vijf mensen (20%) heeft chronische pijn. Een belangrijk verschil tussen acute en chronische pijn is dat acute pijn kan herstellen wanneer u rust neemt of uw tempo aanpast. Bij chronische pijn is bekend dat rust nemen helaas niet meer het gewenste effect heeft. Dit maakt chronische pijn meer complex. Symptomen die passen bij chronisch pijn zijn:

  • Pijn op verschillende en/of wisselende plekken in het lichaam (o.a. hoofdpijn, pijn in de spieren, pijn in de gewrichten)
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Concentratieverlies
  • Geheugenproblemen
  • Overgevoeligheid voor licht en/of geluid

Uitlokkende factoren (vicieuze cirkel)

Chronische pijn is een gezondheidsprobleem waarbij lichamelijke, psychische en sociale factoren een rol spelen. Lichamelijke factoren zijn factoren als slaapproblemen, spierspanning en een verslechterde conditie. Voorbeelden van psychische factoren die van invloed zijn op de klachten zijn piekergedachtes als “wat heb ik?”, “hoe moet dat nu met werken?” en “wie zorgt er voor de kinderen?”. Ze leveren stress op terwijl stress ook een negatieve invloed kan hebben op de pijn. Het opkomen van gedachten leidt ook tot bepaalde emoties. U wordt bijvoorbeeld somberder of juist angstig om te bewegen. Bij sociale factoren kunt u denken aan een gevoel van eenzaamheid of dat er wellicht conflicten ontstaan met dierbaren. Echter, de factoren die van invloed zijn op de klachten zijn wisselend per persoon. Er zijn dus ook nog andere factoren denkbaar.

Wat kunt u er aan doen?

Het is belangrijk om ondanks uw chronische pijn toch in beweging te blijven. Bewegen met pijn voelt vaak onnatuurlijk, waardoor veel mensen hiermee stoppen. Maar bewegen is juist heel goed voor mensen met klachten die al langer aanwezig zijn, zeker als dit stapsgewijs opgebouwd wordt. Gedoseerd bewegen houdt uw conditie op peil, spieren sterk, gewrichten soepel en uw geest gezond. Uw fysiotherapeut kan u helpen met het juiste schema.

Ook teveel stress kan leiden tot klachten. De spieren kunnen hierdoor niet goed herstellen en raken ‘oververmoeid’. Stress en lichamelijke klachten komen vaak samen voor en kunnen elkaar versterken. Daarom is het belangrijk om stress tijdig te herkennen en te leren ontspannen. Om u hierbij te helpen wordt binnen de Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra meerdere keren per jaar een ontspanningscursus gegeven. Voor meer informatie klik hier.

Nog een belangrijke factor bij chronische pijn: slapen, en meer specifiek het slaap-waak ritme. Een aantal tips die u kunnen helpen bij uw slaap-waak ritme zijn:

-          Zorg voor regelmaat in uw leven door elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan.

-          Slaap niet overdag om te voorkomen dat u ’s avonds in bed niet in slaap valt. 

-          Door overdag fysiek actief te zijn (bijvoorbeeld wandelen of fietsen), is uw lijf in de avond vermoeider.

-          Bereid u ontspannen voor om te gaan slapen door de dag met een rustige activiteit als muziek luisteren of douchen te eindigen.

-          Ontwikkel een vaste routine voor het slapen gaan zodat het lijf zich kan voorbereiden op het naar bed gaan.

Andere aspecten die van belang zijn bij chronische pijn zijn onder andere het nemen van pauzes voor de balans tussen inspanning en ontspanning (zowel fysiek als mentaal), het stellen van prioriteiten, gezond en regelmatig eten en het zoeken van afleiding door het ondernemen van leuke of creatieve activiteiten.

Wat kan een fysiotherapeut voor u betekenen?

Misschien herkent u zich (deels) in bovenstaande informatie en heeft u moeite met dagelijkse activiteiten. Neem dan contact met ons op. Wij kijken met u naar uw klachten en beperkingen en nemen vervolgens samen de mogelijkheden en behandelopties door die daarbij het beste aansluiten. Het uitgangspunt is een actieve benadering waarin u centraal staat.

Een afspraak maakt u via het planbureau fysiotherapie. Op werkdagen van 09:00 - 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer: 030 - 669 08 27, of stuur een email naar fysio@lrjg.nl.

Voor meer informatie kunt u terecht op onderstaande website:
https://www.thuisarts.nl/pijn/ik-heb-pijn-die-langer-aanhoudt-dan-verwacht-chronische-pijn

reclamebureau anno nu ifthen.nl