Cookie-instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacybeleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Druk op de zorg

Zoals u ongetwijfeld in het nieuws heeft vernomen, is de druk op de zorg hoog. Niet alleen in ziekenhuizen, maar bijvoorbeeld ook in verzorgingshuizen en bij huisartsen. Ook bij Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra hebben we hier mee te maken. Ondanks dat we alles op alles zetten om u de beste zorg te bieden, is het mogelijk dat u de drukte ook merkt. Daarom voorzien we u graag van meer informatie: wat betekent het voor u en waar kunt u rekening mee houden?

Waarom is het druk bij de huisarts?
Wellicht vraagt u zich af waarom het zo druk is bij de huisarts. Daar zijn meerdere redenen voor. Door het inhalen van zorg, een toenemende zorgvraag en een landelijk tekort aan zorgprofessionals, is de druk op de huisartsenzorg al langere tijd hoog. Door de huidige coronasituatie neemt dit alleen maar toe. De zorg is immers een samenhangend geheel: wanneer mensen niet meer terecht kunnen bij andere zorgverleners, zoals ziekenhuizen, komen veel zorgvragen automatisch bij de huisarts terecht. Ook gebeurt het regelmatig dat medewerkers niet kunnen werken. Bijvoorbeeld omdat ze ziek zijn of thuis in quarantaine moeten.

Wat betekent dat voor u?

Ook in deze tijden zijn we er voor u; we doen er alles aan om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Het kan echter voorkomen dat we genoodzaakt zijn om zorg die minder urgent is, uit te stellen of op een andere manier te verlenen. Zodat we patiënten die spoedeisende klachten hebben snel kunnen helpen. Dit houdt in dat u bij niet-acute vragen soms wat langer moet wachten. Of dat u op een andere manier wordt geholpen dan u gewend bent. Bijvoorbeeld door een andere arts, telefonisch of digitaal.

Uiteraard maken we die afweging heel zorgvuldig. We kijken per patiënt wat medisch verantwoord is: onze doktersassistenten beoordelen alle zorgvragen die binnenkomen op basis van urgentie en prioriteit. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de arts.


Hoe kunt u ons helpen?

Om drukte in de praktijken en aan de telefoon te beperken, kunnen wij ook uw hulp goed gebruiken.

  • Heeft u een vraag? Kijk op www.moetiknaardedokter.nl of telefonisch contact of een bezoek aan de praktijk nodig is. Ook op www.thuisarts.nl krijgt u op veel gezondheidsvragen een antwoord.
  • Verschillende zaken kunt u zelf online regelen via MijnGezondheid.net. 24 uur per dag. Denk aan het stellen van korte vragen via een e-consult, maar ook het inzien van uitslagen en het aanvragen van herhaalrecepten.